Friday 21 August 2015

Review... Homemade baby food by Cik Nuie

Salam...

Lama tak update tentang homemade baby food.  Mentang2 laa dak Safiyya ni dah setahun.  Mood nak berpuree pun dah ke laut.  Sama la macam blog ni.. dia pun nak ke laut jugak.   

Start umur dia 11 bulan camtu, bubur bubur nasi ni dak Fiyya ni dah tak pandang dah.  Siap buat muka lagi kalau saya suap bubur nasi.  Kalau suap nasi putih biasa tu, aikk kemain lagi nafsu makan dia.  Walaupun hanya ada gigi depan dan baru tumbuh 2 atas 4 bawah, sakan dia nak makan yang sama macam abang dia makan.   Oleh itu, jadual saya pun berubah sikit demi sedikit.  Saya tidak lagi meluangkan masa untuk menyiapkan beras hancur setiap hari minggu dan masak bubur nasi setiap malam. 

Nampak macam kerja lagi mudah tapi ia tak la sesenang yang difikirkan.  Sebab saya perlu memasak setiap hari lauk yang sesuai untuk Safiyya.  Kadang2 terlepas jugak lauk kedai.  Lepas tu rasa bersalah pulak sebab dia masih kecil untuk makan makananan luar.  

Mujur la saya terjumpa orang yang menjual homemade baby food ni iaitu Cik Nuie  (Terjumpa kat Facebook Group)

Maka mudah la sikit kerja saya.  Tak la pening memikirkan bekalan snack nak bagi setiap hari.  



Dalam banyak2 ni saya dah try serbuk ikan bilis, biskut cheese straw dan oat raisin.  

Alhamdulillah, Safiyya suka sangat.  Tapi biskut ni terlalu rapuh dan setiap kali dia pegang mesti hancur dalam tangan.  Maka saya terpaksa suap sikit2 kat dia.   Kalau ada homemade biskut yang keras sikit tapi crunchie, lagi bagus... senang sikit baby yang nak pegang dan tak hancur dalam tangan... especially Safiyya yang nak pegang sendiri food dia.

Serbuk ikan bilis tu, saya gantikan penggunaan garam dalam memasak lauk untuk Safiyya terutama skali sayur.  Sedapppp

Owh yaa, semua yang dijual oleh Cik Nuie ni mematuhi piawaian makanan bayi bawah setahun.... No Sugar, No Salt, No Preservative
 
Macam mana nak beli?? 


Notakaki: Masih tak jemu nak cari resepi yang sesuai untuk anak2.

No comments:

Post a Comment