Monday 20 November 2017

7 Tahun kahwin tapi masih belum buat sehabis baik

Salam

Hi semua... rasa macam tak lengkap kalau takde post sempena anniversary.  12 November baru ni genaplah 7 tahun perkahwinan saya.  

Dulu2 saya fikir makin lama kita kahwin kita akan semakin expert.  konon2 perfect wife sangat laa.  tapi banyak je kejahilan dan kekurangan di sana sini.  Kadang2 saya fikir saya nak jadi supermom atau superwife.  tapi tekanan tu buat saya penat.  sudahnya saya hanya buat yang termampu.    sebenarnya memberi alasan penat sebab anak2 nampak seolah kita tak bersyukur je. tapi memang itu pun yang mempengaruhi kehidupan saya sekarang.  pagi petang siang malam hanya family dalam fikiran saya.  but honestly saya suka kehidupan saya sekarang.  (walaupun tak dinafikan penat) tak boleh bayang kehidupan tanpa anak2 dan suami.  mesti akan sunyi walaupun saya punya banyak masa untuk bermetime.  cuma masa yang suntuk buat saya tekejar2 buat segala benda (kerja rumah) dan dalam masa yang sama saya nak memastikan anak2 dan suami mendapat layanan yang waras dari saya.  hehe.  

Bak kata bijak pandai sekarang ni

"orang perempuan ni mulut dia bising sebab dia penat."  -___-

Hubungan dengan suami
hmmm ok je laa.  sakit hati, geram, marah tu biasa la kalau dah tinggal sebumbung tu.  kalau tak bergaduh macam pelik pulak.  saya ada terbaca satu tulisan ni.  beliau mengatakan kalau ada masalah dengan suami jangan mengadu dengan ibu kandung.  sebab takde apa yang mak korang boleh buat malah boleh memburukkan keadaan.  secara tak langsung membuka keburukan suami pada keluarga sendiri.  dah tu nak mengadu kat sape??? mengadulah pada ibu mertua.  ehh betul ke?? ibu mertua maknanya mak suami korang lerr.. Ada benar jugak tu. sebab mak dia je yang tahu perangai anak dia.  cadangan ini hanya boleh diterimapakai oleh sesetengah orang iaitu kalau korang memang baik dengan mak mertua korang.  macam saya sendiri, hmm yes ini memang cadangan yang baik dan terus terang saya memang tak penah mengadu apa2 kat mak saya sepanjang hayat dia mengenai rumahtangga saya.  segala nya tersimpan rapi.  kat mak mertua tu adalah sikit2 saya bagitahu.  tak meletup je abis je lagi.  siapla encik suami.  keh keh keh

Ilmu parenting
Kadang-kadang bila terbaca kat facebook ke or mana website berkaitan ilmu keibubapaan ni, tak semua nasihat tu kita boleh terima bulat2 dan apply dalam kehidupan mendidik anak2.  Ini kerana setiap anak tu tak sama lagi laa anak orang lain yang bukan dari darah daging kita.  Bukan la saya kata nasihat tu mengarut 100% cuma tapis2 dan gunapakai yang berkaitan sahaja.  sebagai contoh,  kalau yang tukang penasihat tu ada sorang anak je dan saranan dia tentang peranan ibu bapa tu mungkin hanya sesuai untuk ibu bapa yang ada anak sorang.  Kalau kita apply semua kat dalam kehidupan kita dah tentu2 stress jadinya.   Nak pulak kita je yang uruskan rumah tangga tanpa pembantu.  Mahu bertukar jadi hulk hari2 sebab terlalu mengharap kesempurnaan.  Jadi kita banyakkan bacaan dan sumber dan tolongla jangan taksub terhadap satu kitab sahaja.  (Tidak khususkan kepada sesiapa... sila jangan ambil hati)

Haa bila cakap bab taksub ni boleh tak nak selit sikit tentang gejala fahaman haluan kanan kiri dan depan belakang ni.  hehe.  

maksud saya: 
tradisional vs moden
breastmilk vs formula milk
czer vs normal 
vaksin vs prochoice
direct breastfeed vs ebm
natural birth vs ubat tahan sakit
 school vs home schooling

dan macam2 lagi laa yang pelik2 kita jumpa sekarang ni.  

sebelum tu biar saya declare dulu yang saya ni;

1.  3 anak saya semuanya saya beranak secara czer (1st and 2nd emergency but 3rd schedule)
2. 3 anak saya semuanya  fully breastfeed sehingga 3 bulan dan lepas tu  sambung dengan ebm sehingga umur lebih kurang 1 tahun. after that campur fm kat sekolah dan direct breastfeed kat rumah sehingga umur 2 tahun lebih
3.  saya penyokong amalan berpantang tapi bukan la yang geng makan ikan masin tu.  makanan pantang saya ikan isi tu.. sedap tau... huhu dan yang penting tak sekat air.  air akar kayu + air masak + air kopi o
4. saya tak suka kepada instant baby food.  saya masak sendiri bubur nasi anak saya.  gigih kisar beras yang telah disangai termasuklah chicken bone broth serta sayur2an saya hanya guna yang fresh.  

banyak lagi kalau nak confess semua benda kat sini.  tapi ini antara yang major yang mak mak moden selalu gaduhkan sekarang ni. huhu.  

Pengajarannya kat sini, jangan taksub.  kalau kita berpegang kepada sesuatu fahaman, sila berpada2 dan tolong jangan condemn orang lain punya ikutan.  masing2 ada sebab tersendiri kenapa dia pilih macam tu.  Begitu jugak dengan kita kan kan.  Jadi agree to disagree.  Berkawan la dengan semua fahaman supaya kita mendapat pengajaran dari setiap ajaran tu.  Lagi sekali, orang bijak pandai ada mengatakan, tak rugi kita berkawan dengan musuh kerana ada sesuatu yang istimewa yang boleh kita belajar dari dia.  Jangan bodoh sombong dan cuba menegak kebenaran sedangkan kita sendiri ragu2 terhadap apa yang kita sandarkan.  

ishh lain bebenor cerita anniversary tahun ni . heheh

my cik piya...


7 tahun dah pun takkan la nak cerita benda yang sama je kan.

Ok laa... sayang kat laki kami. ehh


Notakaki:  rahsiakan amal ibadat kita seperti mana Allah rahsiakan aib kita.  



4 comments:

  1. Happy anniversary ayu 🌹🌹. Akak ni lagi la dah 14 tahun kahwin 😉😉😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ kak... wowww 14 tahun dah. ayu yang 7 tahun ni rasa macam dah lama kononnya tapi sebenarnya hati belum betul2 kental. sikit2 sentap. haha.

      Delete